صنایع دستی

سلام موضوع بحث امروز ما اینه که صنایع دستی کشورت را معرفی کن . البته اونم نه به یکی دونفر، بلکه به تمام مردم ایران و حتی دنیا.

محض اطلاعتون میگم که ایران در حال حاضر سی و یکمین صادر کننده صنایع دستی در جهان است و از 400 رشته صنایع دستی 300 رشته در ایران تولید میشه که اکثر این تولیدات، بومی خود کشور هستند.

ما خوشبختانه در بعضی از این رشته ها بازار دنیا را در دست گرفته ایم.

البته قبل از اینا باید تعریفی از صنایع دستی داشته باشیم:

” صنایعی که تمام فرآیند آن توسط دست ساخته شود را صنایع دستی میگویند و هیچ کدام از صنایع دستی فرآورده های آن شبیه به هم نیست”

صنایع دستی نشان دهنده آداب و رسوم همان منطقه ایست که در آن ساخته میشود و نمایانگر نوع هر منطقه، فرهنگ و ارزشهای همان منطقه است.

هر وقت حرف از صنایع دستی میشه پای صادرات هم ناخداگاه وسط کشیده خواهد شد. کسانی که در این زمینه فعالیت دارند اگر تا به حال به فکر صادرات نیافتاده اند بدون هیچ گونه معطلی و شک و تردید به فکر صادرات باشند.

نمی گم بازار داخلی مناسب نیست، نه بالعکس.

خوشبختانه بازار داخلی خوبی نسبت به صنایع دستی داریم اما در بحث صادرات آنچنان بازار پررونق و پردرآمدی داریم که با یک فروش صادراتی شما درآمد 2 سال داخلی را به دست خواهید آورد.

در ادامه بازارهای صنایع دستی را به طور کامل براتون توضیح میدم.

بازار صنایع دستی:

در تمامی کسب و کار ها دو نوع بازار وجود داره : بازار داخلی ، بازار خارجی(صادراتی)

بازار داخلی با بازار خارجی (صادراتی) بسیار متفاوته. پس قدم به قدم با ما باشید تا توضیحاتی هرچند ناچیز در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

بازار داخلی صنایع دستی:

متاسفانه بازار داخلی صنایع دستی همچنان دارای مشکلات فراوانی هست که گریبانگیر هنرمندان و فروشندگان این صنعت شده. اما باز هم در بازار داخل می تونیم فروش خوبی داشته باشیم.

دیگه همتون اینو میدونین که 60 درصد از صنایع دستی ایران در استان اصفهان تولید میشه و بنده نیز در این استان زمانی که با چند تن از هنرمندان عزیزمان صحبت میکردم متوجه شدم که نسبت به کاری که انجام می دهند واقعا مبلغ ناچیزی دریافت میکنند. اما با این حال راضی بودند و خدا رو شکر می کردند.

اما خب بیایید کمی واقع بین باشیم . متاسفانه صنایع سنتی چینی که در بازار وجود داره و یا از کشورهای دیگه وارد ایران میشه توسط مردم خریداری شده و این کمی کار را برای همه ما فروشندگان و هنرمندان مشکل کرده است.

کشورهای زیادی خواستار صنایع دستی ما هستند و در به در دنبال راهی می گردند که صنایع ایران رو به دست بیارند اما ما خودمون، داخل ایران به جای خرید محصول ایرانی و بهترین صنایع دستی جهان می رویم سراغ صنایع کشورهای دیگه، خنده داره نه؟.

این همون بحثی هست که دل آدم رو آتیش میزنه…

بگذریم…

بازار داخلی رو اینطور بگم که فعلا فروش نسبتا خوبی داره اما خب به مرور داره کاهش پیدا میکنه و این مشکل به خاطر نبود تبلیغات مناسب و یا کمتر دیده شدنه.

بنده به شخصه مشاهده کردم که متاسفانه هنرمندان این صنعت اکثریتشون سایت مناسبی ندارن و تبلیغات کمی در مورد این محصول انجام میدن.

اگر نظر من رو بخواین بدونین باید بگم که اگر تنها 10 درصد تبلیغات خودشون رو افزایش بدن و یا سایتهای حرفه ای خوبی برای این نوع محصول بسازن میتونه به شدت در بازار داخل رشد کنه و مشتری های زیادی رو داشته باشه.

خب این یه توضیح مختصر در ارتباط با بازار داخلی…

 

بازار صادراتی صنایع دستی:

خوشبختانه نسبت به بازار داخلی بسیار پررونق و درآمد عالی داره و مشتریان خوبی در اکثر نقاط دنیا خواهان صنایع دستی ایران هستند.

بازار های عمده ی فروش صنایع دستی سنتی ایران: آسیا، آفریقا و بعضی از کشور های اروپایی هستند. بسیاری از طرح های صنایع دستی شیشه به خصوص طرح شاه عباسی، به حوزه ی خلیج فارس، امارات و قطر صادر می شود.

امارات، کویت، آذربایجان، روسیه، ارمنستان، افغانستان، گرجستان، کانادا، انگلستان، فرانسه، لبنان، ژاپن، ازبکستان، آفریقای جنوبی، سوئد، کنیا، ایتالیا، ماداگاسکار، نیجریه، تایلند، پاکستان، ترکیه و آلمان واردکننده های صنایع دستی شیشه ای هستند.

در بازار صادراتی به یکسری از نکات باید توجه شود تا بازار رو توی دستتون بگیرید:

اول: پیدا کردن بازار هدف تبلیغات(منظور ما از تبلیغات هزینه های سر به فلک کشیده نیست. یک سایت عالی و حرفه می تواند از صدها تبلیغات تلویزیون و بیلبوردی و… بهتر عمل کنه و یا حضور در نمایشگاه های بین المللی)

دوم: برندسازی

سوم: بسته بندی

در ابتدا باید با استفاده از تبلیغات خودمون رو نشون بدیم و بعد از اون با یه برندسازی عالی خودمون رو معتبر و قوی جلوه بدیم و درنهایت باید یک بسته بندی زیبا و شکیل داشته باشیم.

در مورد بسته بندی باید توضیحات هرچند کمی اما مهم رو خدمتتون ارائه بدم.

متاسفانه بعضی از فروشندگان و تجار محصولات به خصوص صنایع دستی فکر میکنند زمانی که تبلیغات رو انجام دادن و مشتری سراغشون اومد و محصول رو سفارش داد دیگه کار تمومه اما این یک تفکر کاملا اشتباست.

آن هم بخصوص در زمینه صادراتی.

بسته بندی محصولات آن هم به صورت شکیل و زیبا میتونه مشتریتون رو نگه داره و اینو بهش بفهمونه که دفعات دیگه هم از شما خرید کنه.

مشتری های صادراتی بسیار بیشتر از مشتری های داخلی به بسته بندی اهمیت می دهند حتی بعضی مواقع ممکن است هزینه بسته بندی بسیار بالاتر باشه اما یک مشتری صادراتی به راحتی این هزینه رو پرداخت خواهد کرد.

اگه یادتون باشه توی سریال ستایش3 حشمت فردوس یه دونه پرتقال رو توی یه جعبه شیک و زیبا گذاشته بود و همون رو به مشتری امارات فروخت.

پس در اکثر مواقع یک مشتری فقط با یک بسته بندی شیک ممکنه محصول شما رو بخره هرچند اگه به اون محصول نیاز نداشته باشه.

هنرمندان و فروشندگان صنایع دستی و سنتی اگر در بازار داخلی و یا صادراتی کار میکنید حتما چند دقیقه ای رو روی این مطالبی که امروز گفتم فکر کنین و سعی کنید که به عمل برسونین. اگر خواستین شروع به کار کنید و یه سایت عالی و تبلیغات خوب برای کارتون داشته باشید حتما با شرکت آبتین استار ارتباط بگیرید.

البته اینو یادت باشه… صنایع دستی کشورت را معرفی کن

شماره تماس شرکت آبتین استار:

09178522925

تماس باما

علی اصغر خانی
0
برچسب ها

ارسال دیدگاه