تاجر و تجارت

تاجر را باید از سایتش شناخت این جمله ای هست که جدیدا زیاد می شنوم خیلیا هم میگن ما خودمون عمری تجارت کردیم حالا شما میخوان تجارت یادمون بدین؟

ماهم همیشه در جواب چنین اشخاصی یه لبخندی میزنیم میگیم: آره

چون میدونیم نه اینا اشتباه میگن نه ما اشتباه مسیر رو طی می کنیم.

پس به قول بزرگان هر موضوعی چه از گذشته باشه چه از زمان حال بهترین راه حل آن موضوع و مسئله صحبت کردن درباره ی همان مسئله است.

” در تجارت، سرمایه آنچنان اهمیت ندارد. تجربه هم آنقدرها مهم نیست. شما میتوایند این دو را در نهایت به دست آورید. چیزی که مهم است ایده و مسیر درست است.” (هاروی فایرستون)

“تجارتی که چیزی جز سود دهی در بر نداشته باشد تجارتی حقیر است” (هنری فورد)

حال بیایید ببنیم که اصلا تجارت چیست؟ تاجر کیست؟ روش های تجارت قدیم چگونه بوده است؟ و در ادامه نیز توضیح خواهیم داد که در حال حاضر باید چه کنیم؟

 

تجارت چیست؟

در دانشنامه آزاد (ویکی پدیا) آمده است که تجارت یعنی داد و ستد. داد به معنی دادن چیزی و ستد به معنی ستاندن و گرفتن چیز دیگر در مقابل همان چیز.

در لغت نامه دهخدا نیز تجارت اینگونه معنی می دهد: بازرگانی و خرید و فروش، بده بستان معامله، دادو ستد، سودا و سوداگری، که از زمان های بسیار دور رواج داشته است.

به عنوان مثال یوسف را به واسطه کاروان تجاری به فروش رساندند و یعقوب رسول نیز اشاره به تاجران آن زمان می نماید.

حضرت حافظ می گوید:

بهای باده چون لعل چیست جوهر عقل

بیا که سود کسی برد کاین تجارت کرد…

تجارت از ده ها هزار سال پیش تا به حال وجود داشته، چیزی نیست که گمان کنید همین اواخر کشف شده و مردم به آن روی آورده اند ، نه .

هزاران سال پیش تجارت نیز بوده و به صورت کالا به کالا انجام میشده. تا به امروز نیز تغییرات دستخوشی را به همراه داشته.

هر کسی می تونه عمل تجارت را انجام بده زیرا همونطور که گفتم شما اگه کالایی رو به شخصی بدین و در قبال اون، چیزی دریافت کنید یعنی تجارت.

اما هرکسی تاجر نمی شود…

 

تاجر کیست؟

بزارید یکم از قبل تر شروع کنم، تاجر کیه؟ به کی میگن تاجر؟ از قدیم به کسی میگفتن تاجر که یه محصولی رو از یک منطقه ای میخرید و به یک منطقه دیگه می برد و میفروخت.

امروزه تاجر کسی هست که یک محصول رو در حجم بالا میگیره، مقداری توی اون سود میکنه و اون رو به بقیه میفروشه. حالا ممکنه اینجا محصول رو مثلا از چین بخره، وارد ایران بکنه و بفروشه، ممکنه بره کرمانشاه نخود بخره و به کل ایران بفروشه. فرقی نمیکنه به هر حال داره در بحث خرید و فروش در حجم کلان کار میکنه.

 

متاسفانه خیلیا تاجر رو با دلال یکی می دونن.

… اما این کجا و آن کجا …

مهمترین تفاوت دلال با تاجر در اینه که دلال روی یک محصول خاص کار نمی کنه. امروز سکه میخره فردا دلار میخره پس فردا ماشین میخره پسون فردا زمین میخره و فرداش هم حتی ممکن قند و شکر بخره و همینطور علی آخر.

یه دلال به محصول کاری نداره، هر موقع بهش بگن سود توی این محصول هست فوری همون رو میخره. دلال فقط سود لحظه ای براش مهمه .

پس هیچ وقت یک تاجر رو دلال ندونید.

روش تجارت قدیم هم به صورت این بود که تاجر یه محصولی رو میخرید و با استفاده از تجربیاتی که داشت و تحقیقاتی که انجام میداد متوجه میشد که فلان شهر یا فلان قبیله و یا حتی فلان کشور محتاج همان محصوله.

پس محصول رو با اسب و شتر و وسایل نقلیه ی دیگه ای که در اون زمانها وجود داشت به دستشون می رسوند.

بعضی از تجار هم از شانس بدشون در راه درگیر راهزنها میشدند و ضررهای بسیاری می دیدن. اما خب با این حال این گونه تجارت ها انجام میشده.

در سالهای اخیر هم تجار به همین روش ها اکتفا می کردند اما تنها تفاوت تجار امروز با صد سال یا هزار سال پیش در اینه که امروزه با هواپیما و کشتی و کانتینرها محصول جابه جا میشه و دیگه راهزنی وجود نداره اما هنوز خطرهای دیگه ای وجود داره که خودتون حدس بزنید.

درحال حاضر باید چه کنیم؟

در اولین جمله ام گفتم تاجر را باید از سایتش شناخت پس اولین قدم هر تاجر باید طراحی سایت باشد. چرا؟

بذارید خیلی واضح بهتون بگم.

امروزه هر شخصی رو که نگاه کنی یه سر و کله ای توی فضای مجازی (گوگل، اینستاگرام، تلگرام و…) داره.

از 24 ساعت شبانه روز 8 ساعتش که خوابه میمونه 16 ساعته دیگه 2ساعتش هم صرف صبحانه و ناهار و شام میشه و اونایی که اهل ورزش هستن مثل خودم، 2 ساعتی هم ورزش میکنند. چقدر دیگه میمونه؟

آفرین، 12 ساعت دیگه میمونه که اونم 11 ساعتش رو هر شخصی داره توی فضاهای مجازی و گوگل میگرده. پس توی دنیای امروزی بیشتر وقتمون رو صرف دنیای اینترنت میکنیم.

درنهایت می خوام اینو بگم که داداش و خواهرای عزیزم، اگه این روزا نتونی خودتو توی اینترنت نشون بدی باختی، اونم بدجور.

پس با حضور در گوگل و فضاهای مجازی دیگه و دیده شدن توسط مشتری میتونی یه تاجر خوب و موفق باشی که روز به روز فروشت بالا میره و درآمد خوبی بدست میاری.

به نظر من اینترنت یه دنیا وارونه است. دنیایی که هرچیزی توی اون وجود داره و به هر شکلی میشه از اون استفاده کرد فقط وارونه است.

یعنی اینکه مسیری کاملا درسته که نسبت به گذشته وارونه شده و میتونه خیلی از تجار رو به بهترین ها برسونه. وارونگی چیز بدی نیست بعضی از جاها میتونه آدم رو یه تکونی بده فقط کافیه درست ازش استفاده بشه.

آبتین استار میتونه براتون یه شروع خوب و یه تکون درست و حسابی در کسب و کارتون باشه. برای مشاوره رایگان با ما در ارتباط باشد.

شماره تماس آبتین استار:

09178522925

تماس باما

مزایای طراحی سایت برای تجار

  1. معرفی محصولات خود بدون حمل و نقل اضافی و ارسال نمونه .
  2. پاسخگویی به تعداد زیادی از مشتریان در زمان کم از طریق وب سایت .
  3. خرید مشتریان از وب سایت بدون تماس گرفتن با شما و از طریق نوشته ها و توضیحاتی که فقط یکبار برای همه منتشر کرده اید و انها توضیحات را میخوانند و محصول را خریداری میکنند.
  4. یه جای اینکه یک محصول را هزار بار برای هزار مشتری توضیح دهید تا صد فروش داشته باشید هزار محصول را یک بار روی سایت توضیح دهید تا از هر محصول هزار فروش داشته باشید.
  5. هزینه کم نگهداری و توسعه وب سایت نسبت به اجاره مکان و مغازه .
  6. نسبت بازدهی بالای تجارت آنلاین نسبت به تجارت فیزیکی .
  7. ادرس و شماره و نوع فعالیت شما به راحتی در دسترس مشتریانی که به شما نیاز دارند قرار میگیرد .

برای سفارش طراحی سایت کلیک کنید

منابع : 

ویکیپدیا تجارت

علی اصغر خانی
1
برچسب ها

ارسال دیدگاه

لیست نظرات

  • متن زیبایی بود ولی تجارت بسیار گسترده تر از چیزی هست که نوشتید اما وب سایت در این دوره واقعا ضروریه